Lyhyesti kysymys on tästä: USKOT-foorumi katsoo, että oman
uskonnon opetuksella on huomattava kulttuuria ja identiteettiä rakentava
merkitys - ja maahanmuuttajien kohdalla myös kotouttava merkitys - ja että oman
uskonnon lisäksi opetusta tulee saada myös muista uskonnoista. USKOT-foorumi
korostaa yhdenvertaisuutta ja vähemmistöjen oikeuksien toteutumista
uskonnonopetuksessa.
Foorumin jäsenistössä ovat edustettuna monentyyppiset
vähemmistöt: juutalaisuus ja islam mutta myös esim. ruotsinkieliset ortodoksit.
USKOT-foorumi ei ole epäröinyt tuoda esille jäsenyhteisöjensä näkemyksiä niin
viranomaisille kuin medialle.
Uskonnonopetuksen seuraaminen ja siihen vaikuttaminen nousi
USKOT-foorumin asialistalle varsin aikaisessa vaiheessa. Kesäkuussa 2012 tuli
tietoon maan hallituksen päätös uskonnonopetuksen tuntien vähentämisestä. Asiaan
reagoitiin mielipidekirjoituksissa mm. otsikolla ”Uskonnonopetusta ei tule
karkottaa kouluista” (HS 28.6.2012).
Seuraavana keväänä Foorumin vuosikokous päätti nimetä vuoden
2013 uskonnonopetuksen teemavuodeksi. Oman uskonnon opetusta pidettiin kaikille
Foorumin jäsenyhteisöille tärkeänä asiana, sillä katsottiin, että oman uskonnon
hyvä tunteminen luo edellytykset toisen aidolle kohtaamiselle.
Vuosina 2014–2015 tapahtui paljon. Uskonnonopetusta koskeva
julkinen keskustelu oli vilkasta, mutta usein sävyltään negatiivista. Jotkut
poliitikot ottivat kantaa yhteisen uskonnonopetuksen puolesta. Oman uskonnon
opetuksessa vaadittavaa ryhmäkokoa haluttiin kasvattaa kolmesta kymmeneen, mikä
ns. pienten uskontojen kohdalla olisi voinut merkitä opetuksen vähenemistä tai
joissakin tapauksissa peräti loppumista.
Vuosina 2014–2015 USKOT-foorumi antoi kaikkiaan viisi uskonnonopetusta
koskevaa lausuntoa:
- Opetus- ja kulttuuriministeriölle (OKM) lukion tuntijakoehdotuksesta. Lausunnossa korostettiin oman uskonnon opetuksen tärkeyttä;
- Opetushallitukselle tulevan opetussuunnitelman perusteista (OPS);
- OKM:lle OPS:n uudesta versiosta;
- OKM:lle opetusryhmäkokojen muutoksesta (eli opetusperusteiden tiukennuksesta) perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa; ja
- Opetushallitukselle lukion opetussuunnitelman perusteita (LOPS) koskevasta luonnoksesta.
Tiedossa ei ole auttoiko USKOT-foorumin
lausunto asiaa, mutta eduskunnan perustuslakivaliokunta tyrmäsi syksyllä 2014
hallituksen ryhmäkokojen kasvattamista koskevan esityksen, jonka se katsoi
asettavan oppilaat eri asemaan uskonnon tai vakaumuksen perusteella. Se katsoi,
että taloudellinen hyöty ei olisi ollut merkittävä, mutta yhdenvertaisuus ei
olisi toteutunut.
Vuoden 2016 aikana uskonnonopetuskeskustelu sai uusia sävyjä.
Ennakoiden sitä, että syksyllä kouluissa
otettaisiin käyttöön Opetushallituksen uusien perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteiden (POPS) mukaiset paikalliset opetussuunnitelmat, jotkut kunnat
alkoivat tehdä päätöksiä uskontojen yhteisopetuksesta. Päätökset oli ehkä tehty siinä vilpittömässä
käsityksessä, että näin edistetään monikulttuurisuutta ja yhteisymmärrystä, tai
sitten ne oli tehty säästöjen saamiseksi. Joka tapauksessa moni opettaja
menetti työnsä ja vähemmistöuskontoon kuuluva oppilas oman uskontotuntinsa.
Tässä tilanteessa USKOT-foorumi halusi koota pyöreän pöydän
ympärille niitä tahoja, joita asia koskee. Vuosi sitten 30.1.2017 järjestettiin
seminaari "Uskonnonopetus ja vähemmistöt", johon osallistui
viranomaisia, tutkijoita ja eri uskontojen edustajia. Tarkoituksena oli jakaa kokemuksia ja löytää
myönteisiä ratkaisuja vähemmistöuskontoja edustavien oppilaiden kohtaamiin
ongelmiin. Seminaaria seurasi keväällä 2017 sarja tapaamisia eri viranomaisten
kanssa. Tällä hetkellä on kehitteillä kaksi hanketta: kunnille ja kouluille
tarkoitettu opas ”Yhdenvertaisuuden edistämiseen perusopetuksessa erityisesti
silmällä pitäen uskonnonopetusta”, sekä tukimateriaalin tuottaminen
opettajille.
Kaikesta
tästä enemmän seuraavissa blogeissa.
Anja
Toivola-Stambouli,
USKOT-foorumin toiminnanjohtaja.
Toiminut Foorumin piirissä sen perustamisesta lähtien.
Kommentit
Lähetä kommentti