Katolisen kirkon jäseniä asuu virallisen tiedon mukaan
Suomessa noin 15 000, käytännössä ehkä paljonkin enemmän. Kirkon jäsenistö
on keskimäärin nuorta, noin 30 % meistä on lapsia ja nuoria. Meidän
kulttuurinen taustamme on hyvin kirjava; hiippakunnassa puhutaan noin sataa
kieltä. Myös suomen- tai ruotsinkielisiksi rekisteröidyistä katolilaisista
monilla on toinenkin kotikieli. Monet meistä puhuvat kotonaan esimerkiksi
vietnamia, puolaa, arabiaa, burmaa, tamilia, tagalogia, espanjaa tai
portugalia. Yhteiskunnallisesti kirjavuus on myös suurta; joukossamme on
Suomessa pitkään vaikuttaneita teollisuus- ja kulttuurisukuja, mutta toisessa
ääripäässä myös paljon vastikään tyhjin käsin uuden elämän Suomessa
aloittaneita pakolaisia.
Asenteet katolista uskoa kohtaan ympäröivässä yhteiskunnassa
luovat edelleen usein haasteita. Perusongelmana on suomalaisuuden antikatolinen
pohjavire: katolisuus nähdään helposti joko luterilaisen perinteen pohjalta
jälkeenjääneenä tai vääränlaisena uskonnollisuutena, tai ateistisesta
näkökulmasta vähintäänkin takapajuisuutena, ellei suoranaisena pahuutena.
Molempia näitä yhdistää ilo siitä, että historiallisista syistä ”emme onneksi ole
ainakaan katolilaisia”, mikä on yllättävänkin tärkeä osa valtakulttuurin
itseymmärrystä. Ei ole tavatonta, että katolilaisten lasten suomalaiset
sukulaiset ja toisaalta koulussa opettajat tuovat näitä asenteitaan esiin
tarkoituksella tai huomaamattaan. Joskus jopa lapsen ei-katolinen vanhempi voi
tehdä katolisen vanhemman ja lasten uskonnonharjoituksen hyvin vaikeaksi.
Katolisen uskonnon kouluopetusta on Suomessa annettu
laajassa mittakaavassa noin 20 vuoden ajan. Tällä hetkellä opetusta annetaan
noin 30 paikkakunnalla, ja riittävä määrä oppilaita olisi lisäksi noin 50
muussa kunnassa, joissa opetusta ei syystä tai toisesta järjestetä. Suomen
oloissa katolisen uskonnon opetus antaa opetussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden
kautta ja niiden lisäksi monille oppilaille hyvin tärkeän kokemuksen siitä,
että heidän asuinympäristössään on muitakin katolisia lapsia ja nuoria, paikan
jossa heidän ei tarvitse tuntea olevansa tässä suhteessa erilaisia.
Siellä he voivat myös keskustella omaan uskontoon
liittyvistä kysymyksistä ja epäilyksistä avoimesti, ilman ei-katolisen ympäristön
luomia paineita, joihin lapsi tai nuori helposti vastaa alkamalla halveksia tai
puolustaa omaa uskontoa. Useimmiten he oman uskonnon opetuksessa tutustuvat
myös oman perheen ulkopuoliseen aikuiseen, joka pystyy opastamaan heitä sekä
katolisen uskonnon että suomalaisen yhteiskunnan näkökulmasta. Varsinkin niille
lapsille, joiden molemmat vanhemmat ovat ulkomailta, ja oma kulttuuri poikkeaa
kovastikin suomalaisesta, tämä antaa mahdollisuuden ymmärtää suomalaisuutta
paremmin, koska oman uskonnon opettajaan luotetaan esimerkiksi tapoja ja
moraalia koskevissa kysymyksissä usein enemmän kuin muita katsomuksia
edustaviin opettajiin.
Oman uskonnon kouluopetuksesta luopuminen veisi katolisilta
lapsilta ja nuorilta kaiken tämän. Yhteisopetuksessa he joutuisivat ottamaan
roolin, jossa koko luokan katolisuuden tuntemus saattaa jäädä riippumaan heistä
itsestään, ja useinkin puolustamaan asioita, joista eivät vielä paljoakaan
tiedä tai ole välttämättä edes samaa mieltä. Toinen vaihtoehto, ja varmasti
melko yleinenkin, olisi sitten se, että he vaikenisivat ryhmäpaineen edessä
eivätkä ehkä koskaan oppisikaan tietämään uskostaan enempää. Toki pääosa
katolilaisista lapsista käy nytkin opetuksessa myös seurakunnassa
valmistautuessaan ensimmäiseen kommuunioon, mutta juuri ne lapset, joiden
tilanne on uskonnonopetuksen suhteen vaikein, jäisivät helposti ilman.
Juho
Kyntäjä on toiminut katolisen kirkon Opetuskeskuksen johtajana
vuosina 2016–2018 ja seurannut työssään uskonnonopetusta kouluissa ja
seurakunnissa perheiden ja lasten näkökulmasta.
Kommentit
Lähetä kommentti