Siirry pääsisältöön

Katolinen oppilas ja suomalainen koulu

Katolisen kirkon jäseniä asuu virallisen tiedon mukaan 
Suomessa noin 15 000, käytännössä ehkä paljonkin enemmän. Kirkon jäsenistö on keskimäärin nuorta, noin 30 % meistä on lapsia ja nuoria. Meidän kulttuurinen taustamme on hyvin kirjava; hiippakunnassa puhutaan noin sataa kieltä. Myös suomen- tai ruotsinkielisiksi rekisteröidyistä katolilaisista monilla on toinenkin kotikieli. Monet meistä puhuvat kotonaan esimerkiksi vietnamia, puolaa, arabiaa, burmaa, tamilia, tagalogia, espanjaa tai portugalia. Yhteiskunnallisesti kirjavuus on myös suurta; joukossamme on Suomessa pitkään vaikuttaneita teollisuus- ja kulttuurisukuja, mutta toisessa ääripäässä myös paljon vastikään tyhjin käsin uuden elämän Suomessa aloittaneita pakolaisia.

Asenteet katolista uskoa kohtaan ympäröivässä yhteiskunnassa luovat edelleen usein haasteita. Perusongelmana on suomalaisuuden antikatolinen pohjavire: katolisuus nähdään helposti joko luterilaisen perinteen pohjalta jälkeenjääneenä tai vääränlaisena uskonnollisuutena, tai ateistisesta näkökulmasta vähintäänkin takapajuisuutena, ellei suoranaisena pahuutena. Molempia näitä yhdistää ilo siitä, että historiallisista syistä ”emme onneksi ole ainakaan katolilaisia”, mikä on yllättävänkin tärkeä osa valtakulttuurin itseymmärrystä. Ei ole tavatonta, että katolilaisten lasten suomalaiset sukulaiset ja toisaalta koulussa opettajat tuovat näitä asenteitaan esiin tarkoituksella tai huomaamattaan. Joskus jopa lapsen ei-katolinen vanhempi voi tehdä katolisen vanhemman ja lasten uskonnonharjoituksen hyvin vaikeaksi.

Katolisen uskonnon kouluopetusta on Suomessa annettu laajassa mittakaavassa noin 20 vuoden ajan. Tällä hetkellä opetusta annetaan noin 30 paikkakunnalla, ja riittävä määrä oppilaita olisi lisäksi noin 50 muussa kunnassa, joissa opetusta ei syystä tai toisesta järjestetä. Suomen oloissa katolisen uskonnon opetus antaa opetussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden kautta ja niiden lisäksi monille oppilaille hyvin tärkeän kokemuksen siitä, että heidän asuinympäristössään on muitakin katolisia lapsia ja nuoria, paikan jossa heidän ei tarvitse tuntea olevansa tässä suhteessa erilaisia.

Siellä he voivat myös keskustella omaan uskontoon liittyvistä kysymyksistä ja epäilyksistä avoimesti, ilman ei-katolisen ympäristön luomia paineita, joihin lapsi tai nuori helposti vastaa alkamalla halveksia tai puolustaa omaa uskontoa. Useimmiten he oman uskonnon opetuksessa tutustuvat myös oman perheen ulkopuoliseen aikuiseen, joka pystyy opastamaan heitä sekä katolisen uskonnon että suomalaisen yhteiskunnan näkökulmasta. Varsinkin niille lapsille, joiden molemmat vanhemmat ovat ulkomailta, ja oma kulttuuri poikkeaa kovastikin suomalaisesta, tämä antaa mahdollisuuden ymmärtää suomalaisuutta paremmin, koska oman uskonnon opettajaan luotetaan esimerkiksi tapoja ja moraalia koskevissa kysymyksissä usein enemmän kuin muita katsomuksia edustaviin opettajiin.


Oman uskonnon kouluopetuksesta luopuminen veisi katolisilta lapsilta ja nuorilta kaiken tämän. Yhteisopetuksessa he joutuisivat ottamaan roolin, jossa koko luokan katolisuuden tuntemus saattaa jäädä riippumaan heistä itsestään, ja useinkin puolustamaan asioita, joista eivät vielä paljoakaan tiedä tai ole välttämättä edes samaa mieltä. Toinen vaihtoehto, ja varmasti melko yleinenkin, olisi sitten se, että he vaikenisivat ryhmäpaineen edessä eivätkä ehkä koskaan oppisikaan tietämään uskostaan enempää. Toki pääosa katolilaisista lapsista käy nytkin opetuksessa myös seurakunnassa valmistautuessaan ensimmäiseen kommuunioon, mutta juuri ne lapset, joiden tilanne on uskonnonopetuksen suhteen vaikein, jäisivät helposti ilman.
















Juho Kyntäjä on toiminut katolisen kirkon Opetuskeskuksen johtajana vuosina 2016–2018 ja seurannut työssään uskonnonopetusta kouluissa ja seurakunnissa perheiden ja lasten näkökulmasta.








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tunnustukseton vai asiantuntija?

Asiantuntijuus on hankala termi. Sen määritteleminen on aina ympäristöstään riippuvaista. ”Yksisilmäinen on kuningas sokeiden joukossa”. Opettajista puhuttaessa on itsestään selvää ja tavoiteltavaa, että asiantuntijuus opettajana koostuu merkittäviltä osin kasvatustieteen asiantuntijuudesta. Kasvatustieteellinen asiantuntijuus on sekin ajassa muuttuva määre. Jatkuva kouluttautuminen, opetus- ja elämänkokemus kypsyttävät saatuja oppeja todellisuuteen sovellettaviksi vuosien varrella. Asiantuntijuus, syvempi ymmärrys kohteesta ja suorituksesta avautuu usein vasta sitä opettaessa toiselle ihmiselle. Oman uskonnon opetuksessa on kyse muustakin kuin tiedon jakamisesta kunkin uskonnon perusdogmeista. Usein oppilas on vähemmistön edustaja, jonka kokemus Suomesta ja suomenkielestä on erilainen kuin täällä luterilaisuuden tai helsinkiläisen maallistuneisuuden keskellä kasvaneella ”mattimeikäläisellä”. Kieli- ja sosiaalinen kokemus on usein hämmentävä muista kulttuureista tulleilla maahanmu...

Oman uskonnon opetus on osa yhdenvertaisuutta

Mitä on uskonnon opetus?  Uskonnon opetus sanana kuvaa jopa meille uskonnon opetuksen parissa työskenteleville eri asioita. Kysynkin, mikä on uskonnon opetuksen tavoitteena. Se on laaja yleissivistys omasta uskonnosta, ajattelutaitojen kehittyminen myös hengellisissä aiheissa ja identiteettiin liittyviin kysymyksiin vastauksien etsiminen. Kyllä, sana identiteetti on mainittu. Valtaväestön on välillä vaikea nähdä, mitä on identiteetti, kun kukaan ei sitä omassa arjessa kyseenalaista. Avaan omaa lähestymistapaani esimerkillä. Kristityt ystäväni ovat viettäneet pääsiäistä, kristillisen kalenterin suurinta juhlaa. Kirkollisena juhlapyhänä useimmilla päivät ovat vapaita ja kaupasta saa ostettua pääsiäiseen liittyvää: on mämmiä, lammasta, suklaamunia ja hengellistä ohjelmaa. Kun kesäkuun puolessa välissä vietän perheeni kanssa ramadan-kuukauden päätösjuhlaa, id al fitriä, kaupoissa ei ole saatavilla id-koristeita tai juhliin liittyviä erikoisherkkuja. Jopa se, että vanhempi hakee ...

En minut av tystnad

I många skolor i USA brukade eleverna i tiden ha gemensam kristen morgonbön. Tiderna förändrades och skolorna blev allt mera diversa. Kristen morgonbön fungerade inte med mångkulturella elever. En skola vände sig då till en rabbin med frågan: hur ska vi ordna en morgonbön som passar alla barn? Rabbinen tänkte en stund och föreslog sedan: en minut av tystnad tillsammans. Det kan vara er morgonbön. En minut av tystnad tillsammans är något stort. Det beskriver kanske bättre än något annat den utmaning vi står inför när vi vill respektera det lilla barnet som bär på en annan tradition och tro.  En dag frågade en kollega mig om en lärare som inte är ortodox kristen kan undervisa ortodox tro. Det är helt lagenligt i vårt land ifall läraren är behörig med studier i ortodoxi. I till exempel Österrike är det inte möjligt, lagstiftningen är annorlunda. I mitt huvud tog en fråga form och jag ställde den med undrande röst: säg, kan en person som inte är jude undervisa judiska barn i ...