Vielä
joitakin vuosia sitten uskonto, kirkko ja kirkollisuus oli näkyvä osa suomalaista
yhteiskuntaa. Evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle on annettu
lainsäädännönkin mukaan valtiokirkon asema. Vaikka uskontojen rooli on tämän
päivän Suomessa näennäisesti vähentynyt ja ne on erotettu maallisesta
hallinnosta, on niillä tosiasiassa erittäin näkyvä ja merkittävä rooli jokaisen
suomalaisen jokapäiväisessä elämässä. Suomen lipussa on risti. Suomi hiljenee joulunpyhiksi
ja suuri osa suomalaista kuuntelee joulurauhan julistuksen, jos ei
uskonnollisista, niin perinteisistä syistä. Samoin on laita pääsiäisen kanssa
mämmeineen ja suklaamunineen. Sunnuntai on edelleen pyhäpäivä vaikka kaupat
ovatkin auki 24/7.
Suomi on
sekä pysynyt samana että muuttunut. Luterilaisten ja ortodoksien lisäksi
Suomessa on lähes pari sataa vuotta asunut niin juutalaisia kuin muslimejakin,
katolisista puhumattakaan. Kristillisten kirkkokuntien sisällä on jo pitkään
ollut monia erilaisia ryhmiä ja traditioita. Toisaalta Suomeen on muutaman
viimeisen vuosikymmenen aikana tullut runsaasti uusia maahanmuuttajia omine uskontoineen,
tapoineen, ruokineen ja kielineen.
Uskonnonopetus
on kuitenkin pysynyt samana muuttuneesta tilanteesta huolimatta. Tai ei oikeastaan
itse uskonnon opetus, vaan koulujen, paikallisten koulupäättäjien ja
yhteiskunnan näkemys uskonnon opetuksesta ja sen roolista. Tietysti ajatuksissa
ja asenteissa on runsaasti paikallisia ja koulukohtaisia eroja. Toisissa kunnissa
ja kouluissa mennään oppilaat ja pedagogiikka edellä, toisissa valitettavasti
perinteet ja raha edellä. Maan tärkeimmästä opetusviranomaisesta, Opetushallituksesta,
asia ei ole kiinni. Se on kiitettävästi huomioinut ja tukenut muuttuvaa
tilannetta ottamalla valtionkirkkojen ohella muidenkin uskontojen opettajat
tekemään uusia opetussuunnitelmien perusteita, kouluttamalla opettajia ja
kustantamalla uutta monipuolista ja taloudellisesti jonkun mielestä
kannattamatonta oppimateriaalia.
Ongelma on
valitettavasti usein opetuksenjärjestäjissä – raha puhuu. Tietysti se on
jossain määrin ymmärrettävää, muttei silloin, kun rahaa käytetään tekosyynä eri
uskontojen yhteisopetukselle.
Jotkut tahot
puolestaan pelkäävät koko uskonnon opetuksen aseman olevan vaarassa
suomalaisissa kouluissa. Kokonaisuuden pelastamiseksi ollaan valmiita uhraamaan
siitä osa eli pienemmät uskonnot. Siis ne uskonnot, joita opetetaan pienemmälle
määrälle oppilaita. Katolilaisuutta, islamia, hindulaisuutta ja buddhalaisuutta
tuskin voidaan maailman mittakaavassa kutsua pieniksi uskonnoiksi.
Koko
oppiaineen kannalta pitäisi muuttuneessa tilanteessa tehdä juuri päinvastoin. Tulisi
ymmärtää, mikä merkitys uskontojen opetuksella on. Katsomusten dialogitaidot
ovat tärkeä taito sekä kotoutumisen että yhteiskuntarauhan säilymisen
näkökulmasta. Dialogia on mahdoton käydä, jollei ensin tunne riittäväsi omaa
katsomustaan. Työnjako uskontojen itsensä antaman tunnustuksellisen opetuksen
ja koulujen antaman uskonnon uskontotietoon ja uskontokulttuuriin perustuvan
opetuksen välillä on toimiva. Tämä malli toimii vain silloin, kun kaikki
uskonnot saavat saman määrän opetusta. Nyt tilanne on alussa esitetyistä syistä
vinoutunut. Vaikka Suomi valtiona toimii sekulaaristi, näkyvät kristinuskon
perinteet suomalaisessa arjessa kansalaisen uskonnosta riippumatta.
Pienryhmäiset uskonnot ovat jo nyt takamatkalla.
Oman
uskonnon opetuksen säilyttäminen ja sen aseman varmistaminen ja vahvistaminen on
tärkeää paitsi uskontoihin kuuluvien lapsien ja nuorten perusoikeuksien kannalta
myös koko Suomen yhteiskunnan kehittymisen kannalta. Oman uskonnon opetuksessa
voidaan parhaalla pedagogisella osaamisella yhdistää uskontojen omien tapojen
ja kulttuurien tavat suomalaiseen tapaan ymmärtää erilaisia katsomusperinteitä
ja suomalaista arvomaailmaa kunnioittaen molempien näkemyksiä, tapoja ja
arvoja.
Daniel Weintraub on juutalaisaineiden
opettaja Helsingin Juutalaisessa Yhteiskoulussa. Väliin on mahtunut
apulaisrehtorin ja rehtorin pestit sekä jäsenyys OPH:n uskonnon ops-ryhmän
jäsenenä. Hän on ohjannut opettajaksi opiskelevia ja laatinut juutalaisuutta ja
holokaustia koskevaa oppimateriaalia.
Kommentit
Lähetä kommentti