Siirry pääsisältöön

Muuttuva aika, kulttuuri ja uskonto

Modernisaation myytti ihmisen jatkuvasta
kehityksestä joutui viime vuosisadalla varsin vahvasti haastetuksi. Toinen maailmansota ja myöhemmin myös Euroopan rajojen sisällä käydyt veriset yhteenotot ovat jättäneet jälkensä ihmiskunnan yhteisölliseen muistiin. Rauhan rakentaminen ja vahva ihmisarvon puolella työskentely on tämän hetken muuttuvassa maailmassa yhäti tärkeämpää.

Tästä olemme yleensä kovin samaa mieltä. Keinot ja tavat vaihtelevat. Uskonnoilla on tämän hetken maailmassa, toisin kuin aiemmin luultiin, paljon näkyvyyttä. Ajateltiin niin, että kehittyvä ihminen ei enää tarvitse uskonnollisia selitysmalleja maailmankuvalleen. Modernisaation kapea ihmiskuva tuntui leikkaavaan pois jotain oleellista ihmisyydestä ja jättävän jälkeensä kokemuksellisen merkityskadon, johon teknologian kehitys tai talouden elpyminen eivät pystyneet vastaamaan. Tutkijat eri puolilla maailmaa puhuvatkin nyt siitä, miten uskonnot tulee ottaa huomioon kehityksen kannalta. Kulttuurien syvimmät virrat ovat juuri uskomusten ja myyttien rikas maailma, joiden olemassaolon tunnistaminen auttaa rakentamaan yhteyttä erilaisista viitekehyksistä tulevien välille huolimatta siitä, kuuluuko ihminen itse mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Tunnistaminen ja kunnioittaminen, toisin kuin kieltäminen, antavat tulevaisuuden kannalta pohjan positiiviseen kehitykseen ja yhteinen maailmankuvamme avartuu.

Suomalaisen yhteiskunnan kehittymiseen on vahvasti vaikuttanut kansallinen tunto siitä, että kulttuuri ja uskonto ovat olleet kaikille saatavilla olevia. Aikoinaan ruotsinkielinen sivistyneistö ajoi suomenkielen kehittämistä. Kansallisromantiikka kuvasi vahvalla tavalla köyhää kansaa ja Sibelius oli kaikkien yhteinen säveltäjä, jonka teoksista kuulsi suomalainen luonto. Uskonnollisuus ei kuulunut vain papistolle, vaan talonpojille ja koko kansalle. Itäinen ja läntinen maailmankuva nivoutuivat hitaasti yhteen ja kristinuskon, juutalaisuuden ja tataarien islamilainen näkökulma alkoivat elää sulassa sovussa. Niissä maissa taas, joissa modernisaatiokehitys oli jättänyt ottamatta paikallisen uskonnon ja kulttuurin huomioon, on syntynyt vahva eliitin ja köyhälistön välinen kuilu. Näin argumentoi professori Marja-Liisa Swantz, joka juuri sai elämäntyöstään UNESCON myöntämän palkinnon.


Miten tämä liittyy uskonnonopetukseen? Kehityksen on edelleen otettava huomioon sekä kulttuuri että uskonto. Liikumme kaltevalla tiellä, jossa kuilu eliitin ja köyhien välillä on kasvamassa ja negatiivinen uskonnonvapaus jälkimodernina ilmiönä rajaa uskontoa pois julkisesta tilasta. Suomalainen koulujärjestelmä on taannut kaikille väestöryhmille samat mahdollisuudet kouluttautua ja päästä yhteiskunnan johtoasemiin. Varsin demokraattinen järjestelmä, joka poikkeaa useiden maiden kalliista yksityiskoulusysteemeistä, joihin on varaa vain harvoilla. Näitä yksityiskouluja määrittää usein myös uskonnonopetus, jota on haluttu antaa omasta näkökulmasta. Oman uskonnon opetuksen tai elämänkatsomustiedon mahdollistaminen samassa kansalaisia yhteen nivovassa koulussa vahvistaa sekä omaa identiteettiä että antaa pohjaa ymmärtää toisia uskontoja ja niiden tapaa hahmottaa maailmaa. Uskonto oppiaineena on tärkeämpi kuin edes kuvittelemme. Sen heijastukset yhteiskuntaan, arvokeskusteluun ja ihmisyyden ymmärtämiseen ovat oleellinen osa inhimillistä historiaa.


















Kirjoittaja on Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri, TT Mari-Anna Auvinen. Väitöskirjatyönsä hän teki liittyen afrikkalaiseen traditionaaliseen uskontoon ja filosofiaan. Mari-Anna Auvinen on USKOT-foorumin uskonnonopetusjaoston puheenjohtaja.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oman uskonnon opetus on osa yhdenvertaisuutta

Mitä on uskonnon opetus?  Uskonnon opetus sanana kuvaa jopa meille uskonnon opetuksen parissa työskenteleville eri asioita. Kysynkin, mikä on uskonnon opetuksen tavoitteena. Se on laaja yleissivistys omasta uskonnosta, ajattelutaitojen kehittyminen myös hengellisissä aiheissa ja identiteettiin liittyviin kysymyksiin vastauksien etsiminen. Kyllä, sana identiteetti on mainittu. Valtaväestön on välillä vaikea nähdä, mitä on identiteetti, kun kukaan ei sitä omassa arjessa kyseenalaista. Avaan omaa lähestymistapaani esimerkillä. Kristityt ystäväni ovat viettäneet pääsiäistä, kristillisen kalenterin suurinta juhlaa. Kirkollisena juhlapyhänä useimmilla päivät ovat vapaita ja kaupasta saa ostettua pääsiäiseen liittyvää: on mämmiä, lammasta, suklaamunia ja hengellistä ohjelmaa. Kun kesäkuun puolessa välissä vietän perheeni kanssa ramadan-kuukauden päätösjuhlaa, id al fitriä, kaupoissa ei ole saatavilla id-koristeita tai juhliin liittyviä erikoisherkkuja. Jopa se, että vanhempi hakee päiv

Kehittäkää rohkeasti omaanne, älkää matkiko muita!

Kun suomalaiselle uskonnonopetukselle haetaan verrokkia ulkomailta, kannattaa poimia vaikka Itävalta, jonka opetusmalli muistuttaa hiukan meikäläistä. Kävimme ekumeenisella asiantuntijaryhmällä hiljattain Wienissä siihen tutustumassa. Kaikilla on koulussa oikeus omaan uskontoon Katolisella kirkolla on Itävallassa vahvat juuret, mutta moniarvoisen yhteiskunnan perusta luotiin jo kaksoismonarkian aikaan. Käyntikohteissamme viitattiin usein vuoden 1781 suvaitsevaisuusjulistukseen, jolla ei-katolilaiset saivat oikeuden harjoittaa omaa uskontoaan. Samalla jatkumolla on Itävallan islam-laki vuodelta 1912, joka uudistettiin muutama vuosi sitten. Kaikilla rekisteröidyillä uskontokunnilla on oikeus oman uskonnon tunnustukselliseen opetukseen koulussa. Valtio rahoittaa sen, mutta uskonnolliset yhdyskunnat laativat opetussuunnitelmat oppimateriaaleineen sekä valitsevat opettajat ja määrittävät opetusryhmät. Heillä on myös omat koulutarkastajansa (Inspektor), jotka koordinoivat ja tukeva

En minut av tystnad

I många skolor i USA brukade eleverna i tiden ha gemensam kristen morgonbön. Tiderna förändrades och skolorna blev allt mera diversa. Kristen morgonbön fungerade inte med mångkulturella elever. En skola vände sig då till en rabbin med frågan: hur ska vi ordna en morgonbön som passar alla barn? Rabbinen tänkte en stund och föreslog sedan: en minut av tystnad tillsammans. Det kan vara er morgonbön. En minut av tystnad tillsammans är något stort. Det beskriver kanske bättre än något annat den utmaning vi står inför när vi vill respektera det lilla barnet som bär på en annan tradition och tro.  En dag frågade en kollega mig om en lärare som inte är ortodox kristen kan undervisa ortodox tro. Det är helt lagenligt i vårt land ifall läraren är behörig med studier i ortodoxi. I till exempel Österrike är det inte möjligt, lagstiftningen är annorlunda. I mitt huvud tog en fråga form och jag ställde den med undrande röst: säg, kan en person som inte är jude undervisa judiska barn i dera