Modernisaation myytti ihmisen jatkuvasta
kehityksestä joutui viime vuosisadalla varsin vahvasti haastetuksi. Toinen maailmansota ja myöhemmin myös Euroopan rajojen sisällä käydyt veriset yhteenotot ovat jättäneet jälkensä ihmiskunnan yhteisölliseen muistiin. Rauhan rakentaminen ja vahva ihmisarvon puolella työskentely on tämän hetken muuttuvassa maailmassa yhäti tärkeämpää.
kehityksestä joutui viime vuosisadalla varsin vahvasti haastetuksi. Toinen maailmansota ja myöhemmin myös Euroopan rajojen sisällä käydyt veriset yhteenotot ovat jättäneet jälkensä ihmiskunnan yhteisölliseen muistiin. Rauhan rakentaminen ja vahva ihmisarvon puolella työskentely on tämän hetken muuttuvassa maailmassa yhäti tärkeämpää.
Tästä olemme yleensä kovin samaa mieltä. Keinot ja tavat
vaihtelevat. Uskonnoilla on tämän hetken maailmassa, toisin kuin aiemmin luultiin,
paljon näkyvyyttä. Ajateltiin niin, että kehittyvä ihminen ei enää tarvitse
uskonnollisia selitysmalleja maailmankuvalleen. Modernisaation kapea ihmiskuva
tuntui leikkaavaan pois jotain oleellista ihmisyydestä ja jättävän jälkeensä
kokemuksellisen merkityskadon, johon teknologian kehitys tai talouden elpyminen
eivät pystyneet vastaamaan. Tutkijat eri puolilla maailmaa puhuvatkin nyt
siitä, miten uskonnot tulee ottaa huomioon kehityksen kannalta. Kulttuurien
syvimmät virrat ovat juuri uskomusten ja myyttien rikas maailma, joiden
olemassaolon tunnistaminen auttaa rakentamaan yhteyttä erilaisista
viitekehyksistä tulevien välille huolimatta siitä, kuuluuko ihminen itse
mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Tunnistaminen ja kunnioittaminen, toisin
kuin kieltäminen, antavat tulevaisuuden kannalta pohjan positiiviseen
kehitykseen ja yhteinen maailmankuvamme avartuu.
Suomalaisen yhteiskunnan kehittymiseen on vahvasti
vaikuttanut kansallinen tunto siitä, että kulttuuri ja uskonto ovat olleet
kaikille saatavilla olevia. Aikoinaan ruotsinkielinen sivistyneistö ajoi
suomenkielen kehittämistä. Kansallisromantiikka kuvasi vahvalla tavalla köyhää
kansaa ja Sibelius oli kaikkien yhteinen säveltäjä, jonka teoksista kuulsi
suomalainen luonto. Uskonnollisuus ei kuulunut vain papistolle, vaan
talonpojille ja koko kansalle. Itäinen ja läntinen maailmankuva nivoutuivat
hitaasti yhteen ja kristinuskon, juutalaisuuden ja tataarien islamilainen
näkökulma alkoivat elää sulassa sovussa. Niissä maissa taas, joissa
modernisaatiokehitys oli jättänyt ottamatta paikallisen uskonnon ja kulttuurin
huomioon, on syntynyt vahva eliitin ja köyhälistön välinen kuilu. Näin
argumentoi professori Marja-Liisa Swantz, joka juuri sai elämäntyöstään UNESCON
myöntämän palkinnon.
Miten tämä liittyy uskonnonopetukseen? Kehityksen on
edelleen otettava huomioon sekä kulttuuri että uskonto. Liikumme kaltevalla
tiellä, jossa kuilu eliitin ja köyhien välillä on kasvamassa ja negatiivinen
uskonnonvapaus jälkimodernina ilmiönä rajaa uskontoa pois julkisesta tilasta. Suomalainen
koulujärjestelmä on taannut kaikille väestöryhmille samat mahdollisuudet
kouluttautua ja päästä yhteiskunnan johtoasemiin. Varsin demokraattinen
järjestelmä, joka poikkeaa useiden maiden kalliista yksityiskoulusysteemeistä,
joihin on varaa vain harvoilla. Näitä yksityiskouluja määrittää usein myös
uskonnonopetus, jota on haluttu antaa omasta näkökulmasta. Oman uskonnon
opetuksen tai elämänkatsomustiedon mahdollistaminen samassa kansalaisia yhteen
nivovassa koulussa vahvistaa sekä omaa identiteettiä että antaa pohjaa ymmärtää
toisia uskontoja ja niiden tapaa hahmottaa maailmaa. Uskonto oppiaineena on
tärkeämpi kuin edes kuvittelemme. Sen heijastukset yhteiskuntaan,
arvokeskusteluun ja ihmisyyden ymmärtämiseen ovat oleellinen osa inhimillistä
historiaa.
Kirjoittaja on Suomen
Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri, TT Mari-Anna Auvinen.
Väitöskirjatyönsä hän teki liittyen afrikkalaiseen traditionaaliseen uskontoon
ja filosofiaan. Mari-Anna Auvinen on USKOT-foorumin uskonnonopetusjaoston
puheenjohtaja.
Kommentit
Lähetä kommentti