Siirry pääsisältöön

Oman uskonnon opetus opettajan silmin

Oman uskonnon opetus on muuttunut niistä ajoista, kun itse aloitin islamin opettajana vuonna 1997. Minulla ei ollut vielä tuolloin pätevyyttäkään, mutta sen hankin vuosien mittaan. Monet näkevät vuoden 2003 uskonnonvapauslakiuudistuksen ja samaan aikaan tapahtuneen opetussuunnitelman muutoksen merkittävinä – luovuttiinhan tuolloin tunnustuksellisuudesta ja siirryttiin oman uskonnon opetus -käsitteeseen. Uskonnonopetuskin luonnollisesti kehittyy opetussuunnitelman ja muuttuvan koulun mukana; viimeisin muutos tapahtui vuonna 2016 uusien opetussuunnitelman perusteiden tultua voimaan. 
Suomen mittakaavassa vähemmistöuskonnon – pienryhmäinen-termi ei ota huomioon, että islamin ryhmäkoot ovat usein isoja – opettaminen on ollut monessa mielessä raskasta aina 2000-luvun alkuvuosista asti. Pieni, mutta vaikutusvaltainen ja äänensä kuuluville saava joukko on vähätellyt työtämme julkisuudessa ja osa käytetyistä argumenteista on ollut paikkansapitämättömiä. Islamin opetus on ollut se, jota vastaan on eniten hyökätty. Tämä nivoutuu selkeästi muuhun islam-kritiikkiin, jossa on mukana paljon ennakkoluuloja ja jopa pelkoja sekä niitä ruokkivaa tietämättömyyttä. Mitä tulee islamin opettajan muodolliseen kelpoisuuteen, se on ollut Suomessa mahdollista saada vasta vuodesta 2007 alkaen. Tämän jälkeen pätevien islamin opettajien määrä onkin vuosittain kasvanut. 
Oman uskonnon opettajan työ on kiertävän opettajan työtä. Kaupungeista ja tuntimääristä riippuen opettajilla on eri määrä kouluja, joissa he viikon mittaan opettavat. Opettaja saattaa mennä yhtäkin tuntia varten yhteen kouluun. Tämä lisää päivän pituutta, sillä työjärjestykseen pitää jättää tilaa siirtymille.
Oman uskonnon opettajat opettavat hyvin heterogeenisiä ryhmiä. Vielä tänäkin päivänä myös pääkaupunkiseudulla on ryhmiä, joissa on monta eri vuosiluokkaa samassa ryhmässä. Paitsi että tällainen on opettajalle enemmän kuin haastavaa, ei opetussuunnitelman noudattaminen kaikilta osin ole mahdollista. Jotain jää väistämättä pois. Islamin opetusryhmissä on erityisen tuen tai tehostetun tuen oppilaita enemmän kuin muiden uskontoryhmien opetuksessa. Ryhmäkoot ovat useimmiten suurempia kuin muissa oman uskonnon opetuksen ryhmissä. Lisäksi opetan ryhmiä, joissa yleensä yli 90 prosentilla oppilaista suomi ei ole äidinkieli. Ryhmissä on myös oppilaita kummastakin islamin pääsuuntauksesta: sunnalaisia ja shiialaisia. Näiden pääsuuntausten sisällä on luonnollisesti suuren maailmanuskonnon kyseessä ollessa monenlaisia näkemyksiä. Viime vuosien eri syistä johtuva maahanmuutto näkyy myös ryhmissä. 
Oman uskonnon opettajan työn käytännön raamittajana toimivat myös opetustilat. Emme saa aina kouluilla käyttöömme sopivia opetustiloja ryhmää ajatellen. Tietotekniset välineet eivät ehkä jollakin koululla toimi useampaankaan viikkoon tai on selvitettävä miten oppilaat voivat käyttää välineitä tunneilla.
Islamin kuten muidenkin oman uskonnon opettajien työn ulkopuolisena rasitteena on sekin, että edellä kerrottuja ongelmia käytetään perusteena vaatia opetuksen lakkauttamista. Haasteita pitää ratkaista, mutta viime vuosien säästöt ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että tilanne on monta vuotta jatkunut suunnilleen samanlaisena. Kaipaisimme työrauhaa ja mahdollisuutta kehittää opetustamme uuden opetussuunnitelman linjausten mukaisesti. Koulun uskonnonopetuksessa keskeistä on tukea oppilaan omaa ajattelua suhteessa uskontoonsa ja tarjota välineitä ymmärtää sekä oman uskonnon moninaisuutta että muita uskontoja.



Isra Lehtinen on valtiotieteiden maisteri, peruskoulun ja lukion islamin lehtori. Hän on ollut 1990-luvun lopulta saakka mukana erilaisissa uskonnonopetusta käsittelevissä työryhmissä, mm. opetussuunnitelmatyössä, opetuksen kehittämisessä ja oppimateriaalin valmistamisessa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oman uskonnon opetus on osa yhdenvertaisuutta

Mitä on uskonnon opetus?  Uskonnon opetus sanana kuvaa jopa meille uskonnon opetuksen parissa työskenteleville eri asioita. Kysynkin, mikä on uskonnon opetuksen tavoitteena. Se on laaja yleissivistys omasta uskonnosta, ajattelutaitojen kehittyminen myös hengellisissä aiheissa ja identiteettiin liittyviin kysymyksiin vastauksien etsiminen. Kyllä, sana identiteetti on mainittu. Valtaväestön on välillä vaikea nähdä, mitä on identiteetti, kun kukaan ei sitä omassa arjessa kyseenalaista. Avaan omaa lähestymistapaani esimerkillä. Kristityt ystäväni ovat viettäneet pääsiäistä, kristillisen kalenterin suurinta juhlaa. Kirkollisena juhlapyhänä useimmilla päivät ovat vapaita ja kaupasta saa ostettua pääsiäiseen liittyvää: on mämmiä, lammasta, suklaamunia ja hengellistä ohjelmaa. Kun kesäkuun puolessa välissä vietän perheeni kanssa ramadan-kuukauden päätösjuhlaa, id al fitriä, kaupoissa ei ole saatavilla id-koristeita tai juhliin liittyviä erikoisherkkuja. Jopa se, että vanhempi hakee päiv

Kehittäkää rohkeasti omaanne, älkää matkiko muita!

Kun suomalaiselle uskonnonopetukselle haetaan verrokkia ulkomailta, kannattaa poimia vaikka Itävalta, jonka opetusmalli muistuttaa hiukan meikäläistä. Kävimme ekumeenisella asiantuntijaryhmällä hiljattain Wienissä siihen tutustumassa. Kaikilla on koulussa oikeus omaan uskontoon Katolisella kirkolla on Itävallassa vahvat juuret, mutta moniarvoisen yhteiskunnan perusta luotiin jo kaksoismonarkian aikaan. Käyntikohteissamme viitattiin usein vuoden 1781 suvaitsevaisuusjulistukseen, jolla ei-katolilaiset saivat oikeuden harjoittaa omaa uskontoaan. Samalla jatkumolla on Itävallan islam-laki vuodelta 1912, joka uudistettiin muutama vuosi sitten. Kaikilla rekisteröidyillä uskontokunnilla on oikeus oman uskonnon tunnustukselliseen opetukseen koulussa. Valtio rahoittaa sen, mutta uskonnolliset yhdyskunnat laativat opetussuunnitelmat oppimateriaaleineen sekä valitsevat opettajat ja määrittävät opetusryhmät. Heillä on myös omat koulutarkastajansa (Inspektor), jotka koordinoivat ja tukeva

Kulttuurit kohtaavat kouluissamme

Maahanmuuton myötä myös  ortodoksisten oppilaiden kulttuuritaustat ovat moninaistuneet. Valtaosa oppilaista tulee Venäjältä, mutta heitä on muuttanut myös kaikkialta Itä-Euroopasta, Kreikasta, Bulgariasta, Romaniasta, Georgiasta, Serbiasta ja Virosta. Ortodoksisilla oppitunneilla on oppilaita myös Etiopiasta, Eritreasta ja muualta Afrikasta. Kun sain ensimmäisiä afrikkalaisia ortodokseja oppitunnille, havaitsin, että ainoa tuttu asia Suomessa heille oli ortodoksinen kirkko ja ortodoksisen uskonnon tunti. Lapset odottivat koko viikon ”omaa tuntia”. Kaikki muu olikin sitten vierasta, ruoka, talvi ja pimeys. Osa lapsista kutsui minua äidiksi. Järjestelin heille myös koulun ulkopuolisia asioita, ja toimin viestin viejänä muille opettajille. Tunsin, että he luottivat minuun enemmän kuin muihin, sillä edustin samaa kulttuuria kuin he eli ortodoksisuutta. Islamin opettaja toimii kouluissa yleensä vielä enemmän oppilaiden luottoihmisenä. Uskonnon opettaja selvittelee kulttuurisyistä jo